Nepovím vám jak vypadá pěkné, atraktivní a graficky čisté logo. Toto každý vidí a vnímá jinak a já k tomu doporučím jediné – Ať se vaše logo líbí vám a vašemu grafikovi. Je však několik zásad, které by mělo dobré logo splňovat, a které dokáže objektivně posoudit každý. Tady jsou...
Méně je obvykle více. Dobré logo by se mělo člověku vrýt do paměti na první rychlý pohled. Mělo by být z toho důvodu jednoduché, výrazné, snadno zapamatovatelné. Mělo by mít nápad, vtip, pochopitelnou myšlenku nebo příběh, se kterým si lidé dokáží firmu spojit. Každý by měl být schopen logo popsat nebo nakreslit... Jó to jsou takoví ti s tím zeleným ptáčkem v logu... A máte vyhráno.
Napřipomíná Vám Vaše nové logo jiné logo?
Dobrému logu by se to stát nemělo. Mělo by být originální, nezaměnitelné. Lidi by ho měli ihned rozeznat a správně si ho přiřadit. V současném nebřeberném množství firem a log je to téměř nemožné a obávám se, že vždy se to bude něčemu podobat, ale důkladným progooglováním si konkurenčních firem byste toto podobenství měli vyloučit minimálně u firem ve stejném oboru.
Délka názvu a vhodné pojmenování je mnohdy důležitější než samotné grafické zpracování. Příliš dlouhé názvy se nedoporučují. Případné zkratky by měly být vyslovitelné a neměly by mít vedlejší význam ani v cizím jazyce.
Do loga se zpravidla nepíší právní zkratky (s.r.o., a.s. atd). Naopak součástí loga může být výstižný slogan, tzv. claim, který význam loga doplňuje.
Dobré logo musí být jasně čitelné. A to i při vyobrazení loga v menším formátu, jako je na vizitce, v hlavičce dopisního papíru nebo na razítku. Písmena ve vybraném nebo vytvořeném písmu by neměla splývat dohromady nebo být vzájemně zaměnitelná.
Má-li vaše logo fungovat dlouhodobě např. k prezentaci firem a výrobků, nepodlehněte současným trendům, které budou zanedlouho působit zastarale typu 3D efekty, stínování, odlesky atd. I typ písma se pro tento účel loga doporučuje zvolit spíše konzervativnější, starší a léty osvědčený.
Naopak má-li logo posloužit krátkodobě např. pro konkrétní akci nebo událost, doporučuji současné trendy uplatnit. V takovém případě se novějším typům písma bránit nemusíte.
Logo by mělo vyjadřovat činnost vašeho podnikání. Použitím příliš konkrétního symbolu co firma dělá zapadnete do oborové skupiny. To může být někdy přínosné, většinou však nežádoucí a více se doporučuje originalita a odlišnost. Především v případech, kdy je vaše činnost rozsáhlejší buďte nápadití a vložte do loga hlubší sekundární význam. Kadeřnictví nemusí mít za každou cenu v logu vlasy, pneuservis pneumatiku, instalatér kapku vody atd.
Dejte si pozor, aby Vaše logo nepřipomínalo hanlivé znaky a ani nesvádělo k vandalismu. Lidská tvořivost je v tomto směru excelentní a často žasnu, co může vzniknou pouhým dokreslením jedné čárky nebo dokonce pouhým natočením loga.
Barvy loga by měly evokovat daný obor. Pro průmysl se nabízí tmavě modrá, pro lesnictví zelená, pro topenáře červená atd. Pokud je ovšem barva pro váš obor až takto příliš typická, doporučuji opět pro odlišitelnost přidat druhou doplňkovou barvu. Použití tří a více barev bych se snažil vyhnout. Pro člověka je to hůře zapamatovatelné a technologické zpracování loga o to složitější a často nákladnější.
Osobně jsem názoru, že barevnost v logu je nesmírně důležitá, nicméně základním komunikačním prvkem loga by měl zůstat tvar. Především u log dlouhodobých by dobré logo mělo být působivé a dobře použitelné i pouze v černobílém vyobrazení.
Kde se Vaše logo bude objevovat nejčastěji? Na monitoru, na tiskovinách, na autech, bilboardech na jiných speciálních aplikacích? U krátkodobého loga máte obvykle jasno o formě prezentace a jejím technologickém zpracování a předem víte, do jakých limitů je třeba se dostat. Dlohodobé logo by mělo být připravené na všechno. Příliš detailů snadno zanikne při použití v malém formátu nebo bude logo nepoužitelné např. při výrobě 3D reklamního poutače. Barevné přechody, stínování a podobné speciální efekty nebudou proveditelné technologiemi jako je např. vyšívání, gravírování nebo vyřezávání z fólií. Metalické barvy budou pěkně vypadat např. vytištěné na reklamním předmětu, na monitoru už to prostě nebude ono...
Žádné logo nebude vypadat dokonale při jakémkoliv použití.
Dopřejte proto Vašemu logu trochu variability a prostoru. Pouvažujte a rozpracujte logo do více tvarových variant, např. do obélníku nebo čtverce, s využitím loga, loga v kombinaci se sloganem nebo pouze samostatného symbolu...
Nyní již máte vaše dobré logo? Tak to s ním nepokažte. Logo je pouze částí firemní identity - firemního vizuálního stylu, kterým vaše firma komunikuje. Nepodceňte to a zamyslete se nad tím, jak s vaším novým krásným logem naložit, kam ho na vizitce, hlavičkovém papíře, letáku atd. umístit, čím ho vizuálně doplnit, aby první dojem z vaší prezentace byl na zákazníka ten nejlepší.
V článku jsem psal o „logu“. Místy i tam, kde by bylo vhodnější použít termín „logotyp“. A aby šťouralové nešťourali dovolte mi na závěr uvést tyto dva termíny na pravou míru
a) Logo je symbol. Samostatná značka bez textu. Je to obrazové ztvárnění firmy, organizce společnosti atd.
b) Logotyp je nápis. Graficky zpracovaný text, který může být doplněný symbolem – logem. Tato kombinace (obrázek + text) bývá nejčastější.
Občas se hranice mezi logem a logotypem téměř vytrácí. V grafické hantýrce je to prostě všechno logo :)
Hodně štěstí při tvorbě Vašeho loga i logotypu. Pokud se do toho chcete pustit se mnou, volejte mi/pište mi.