Je to téma grafice o kus dál. Nicméně sebelepší grafika nezachrání web bez kvalitního obsahu. Tento článek vám napoví, jak psát na web, aby se čtenáři neukousali nudou nebo ho během pěti vteřin navždy neopustili.
Řeč je o copywritingu. A proč jsem tento článek nenazval „Copywriting“? Protože většina z vás netuší co to Copywriting je a vůbec by sem nelezla. A o tom především je Copywriting :) O textech, které osloví. A já přesto, že nejsem Copywriter a nerad jako lajk lezu expertům do zelí, rozhodl jsem se o něm něco napsat. Proč tedy? Chtěl bych dělat weby, které na lidi fungují. A to není jen o grafice, ale o obsahu, který ty lidi zajímá, a který si většinou chystají zákazníci sami a většinou špatně. A už teď a tady se do mě pustí všichni copywriteři co to čtou, že to obkecávám, takže k věci...
Hledám instalatéra. Sednu k internetu, zadám „instalatér Slavkov“. Vyskočí mi 39 120 nalezených stránek. Otevřu si jich ze pět a teď hlavně rychle, něž se mi vytopí celý barák. Každému webu dám tak patnáct vteřin. A je to tady. To že pan Karel založil firmu v roce 1990 mě teď úplně nezajímá. Chci vědět jestli dělá s vodou. A hned. Takže informace „Instalatér v oboru voda, plyn pro Brno a okolí“ je to co hledám. Dnešní doba je prostě fofr. A od toho se odvíjí i komunikace – psaní. Klíčové informace musí čtenáře zaujmout a praštit do očí na první pohled. Jasně, stručně, srozumitelně. A dál...
Podstatné informace na úvod, to už jsme si řekli. Promyslete čím na webu pokračovat a skončit. Méně podstatné info schovejte někam, kde čtenáře pro začátek nebudou rozptylovat, ale logicky ho naveďte, kde je najít. Nepodstatné informace na web nedávejte. Jako na zámku. Vyražte s návštěvníkem od kasy na nádvoří, přes zámecké jídelny, ložnice a doveďte ho zase ke kase. A ještě líp do bufetu u kasy, kde si koupí pivo a párek a zavolá známým, že jsou tamatam a je to tu fakt super.
Nenechte čtenáře se na webu ztratit ani uvíznout ve slepé uličce. Roluju, roluju, roluju, sem kliknu, tam kliknu a najednou jsem na konci nějaké stránky. A nevím na jaké a jak odtud zpět. Panika, zavírám. Odkudkoli na webu nabídněte čtenáři možnost návratu někam, kde už byl a kam by se třeba rád vrátil nebo logickou návaznost kam dál.
řekne vám většina podnikatelů. Kontaktní informace nechte proto vždy někde na očích. Klidně tam jak jsou všichni zvyklí v menu vpravo nahoře. Plus třeba i dole na konci každé stránky. Nebo i rychlý kontakt (třaba jen telefon) navíc v plovoucím okně všude na webu. Zkrátka, když už webem zaujmete potencionálního zákazníka, nenechte ho hledat, kde vás najde.
Zvažte zda na váš web umísťovat položku „novinky“ nebo „aktuálně“. Je super, když web žije a návštěvníci mají chuť se na něj vrátit, protože tam vždycky najdou něco nového a zajímavého. Není super, když se čtenář dozví, že aktuálně vyrážíte na veletrh a helemese – jsou tam už pět let. Zkrátka, pokud na to nemáte čas nebo člověka, který bude na web pravidelně něčím přispívat, novinky i aktuality v menu vypusťte.
Když na vás vybafnu, že dělám DTP mám ICC, CMYK, RGB a MIMAKI, tak mě asi všichni poděkujete za cené informace. A když to na vás takto rozbalím na úvodní stránce webu, zavřete ji. Doufám tedy, že formulace „Dělám všechno okolo grafiky... tiskoviny, reklamu, fota, loga, web“ je srozumitelnější :) Nikdo nestojí o to číst si cokoli s odborným slovníkem v ruce. Populární doporučení 9 z 10 copywriterů je „Pište konverzačním tónem, tak jako byste to vykládali kamarádovi v hospodě.“ Profesoři češtiny teď asi šílí, ale takový je teď trend. Podívejte se na nejsledovanější pořady v televizi a prolistujte si Blesk – nejčtenější český magazín. „Je to pěkný průser“, jak se porotci nezdráhají hodnotit zpěváky v Superstar nebo jinde kuchaři kuchaře. Samozřejmě ten vulgarismus už je trochu moc a teenageři asi nebudou vaší cílovou skupinou, ale zapomeňte na odborné výrazy. O ty dnes nestojí 9 z 10 návštěvníků vašeho webu. Prostě při psaní na web nefrčí, jak v politických debatách „Hlavně tam naplácat co nejvíc cizých slov. Lidi tomu sice nerozumí, ale já díky tomu vypadám chytře.“
a tím i čtenáře. Většina se jich raději na vašem webu zasměje než se přiučí. Hrajte si se slovy, s nadsázkou. Dejte lidem najevo, že vás vaše práce baví. Že jste v pohodě a že tím pádem i vaše odvedená práce pro ně bude v pohodě.
Přeji tedy příjemnou zábavu při psaní a než vaše příspěvky pustíte na web, prolétněte si článek „Jak pěkně psát“, ať kromě obsahu se i ty vaše písmenka čtenářům líbí.